Longering

Jag tror på att jobba hästen med hjälp av cavalettibommar eftersom det får hästen att söka sig mot marken och titta vad den sätter hovarna. Sen så tycker jag att det hjälper gången också genom att hästen i ett lugnare tempo lär sig jobba med benen.

Vad tycker ni om cavalettis?

Här är min urdåliga ritning på vad jag tänkte träna med Evita på tisdag.
Genom att ta allt i skritt första gången så lär hon sig vad som förväntas av henne och gör henne mindre nervös och spänd. Sen ska man ju inte nöta hästen på volten men att byta varv och arbeta åt båda hållen så blir hästen mindre stel i sidorna. Och förhoppningsvis så lurar man den till att även bättra på sin dåliga sida.
Genom att använda ett långt longerspö att putta lite försiktigt på rumpan med för att trycka ut bakdelen lite så blir huvudet lite lätt ställt innåt - och skapar en rundare form. 

Eftersom Evita inte är igång alls så får det blir väldigt lugna övningar till att börja med för prio 1 är att jobba bort all nervositet hos henne. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0